N Newsletter
Jak zasiać design thinking w firmie? - case study

Po ukończeniu Kursu Moderatora Design Thinking byłam pełna energii, pomysłów i gotowości do działania. Wiedza i narzędzia oraz to czego mogłam doświadczyć na własnej skórze dało mi ogromnego powera i utwierdziło w przekonaniu, że design thinking jest metodą, którą chcę wykorzystywać w codziennej pracy. W głowie brzęczało mi tylko pytanie „Jak to zrobić?”

Bycie na takim poszkoleniowym haju może być bardzo zgubne i wyprowadzić nasze działania w kierunki, które w żaden sposób nie przyczyniają się do rozwoju firmy. Dlatego wzięłam głęboki oddech i sięgnęłam do tego, co tak często słyszałam podczas warsztatów...

 

Zacznij od celu

Miałam milion pomysłów w jakich obszarach moglibyśmy coś ulepszyć, dopracować, czy wymyślić coś nowego, ale wiedziałam, że te działania wcale nie przybliżą nas do realizacji celów firmy. Z perspektywy czasu stwierdzam, że takie rzucanie się do bezcelowych działań sprawia, że ludzie zaczynają postrzegać design thinking TYLKO jako dobrą zabawę. Wiedziałam, że zależy mi na faktycznym wykorzystaniu możliwości jakie daje ta metoda, dlatego zaczęłam od określenia, jakie działania przysłużą się realizacji celów firmy i dopiero potem wyszłam z propozycjami w naszym zespole.

Zastosuj metodę małych kroków

Bardzo kuszące jest zaprojektowanie od razu czegoś dużego. Najlepiej jakiś dłuższy proces, albo chociaż warsztaty, które zakończą się super pomysłami na miarę tych znanych z przytoczonych podczas kursu case studies. Kolejny wdech i… zacznij powoli, daj ludziom czas na spróbowanie i doświadczenie, ale małymi kawałkami. Pamiętaj, że to nie jest sytuacja szkoleniowa, gdzie mamy komfort oderwać się od codziennych spraw. Nowości zawsze wzbudzają niepewność, a często wręcz opór. Łatwiej jest wprowadzić, jakieś elementy, przykładowe narzędzia do spotkań, niż od razu wywracać już utarte ścieżki. 

Znajdź sprzymierzeńca

Wykorzystując w swoich działaniach pojedyncze narzędzia i pokazując dobre praktyki wykorzystania design thinking, zobaczysz jak przyjmują to osoby w organizacji i z bardzo dużym prawdopodobieństwem znajdzie się przynajmniej jedna osoba, która „wsiąknie” w temat ;) Wdech… i do dzieła! Teraz będzie już tylko łatwiej. Każdy z Was może dalej szerzyć narzędzia i nowe podejście do pracy, a dodatkowo możecie razem pracować nad jakimś grubszym tematem.

Pamiętaj o komunikacji

Ludzie chętnie włączają się w działania, w których widzą sens i co najważniejsze, rozumieją je. Zadbaj o to, żeby dostrzegli korzyści płynące z wykorzystywania design thinking w codziennej pracy. Kilka argumentów za:

  • pomaga stworzyć efektywne narzędzia współpracy, co pozytywnie wpływa na budowanie kultury organizacji
  • angażuje ludzi
  • uczy szybszej weryfikacji postawionych tez
  • nadaje sens burzy mózgów

Dziś, jako część zespołu Design Thinking Institute wspieram swoją poprzednią firmę, jako zewnętrzny moderator i widzę efekty działań, które podejmowałam te kilka lat temu. Czuję autentyczną radość i ogromną satysfakcję, kiedy widzę zmianę w myśleniu o wyzwaniach, słyszę pytania typu „Na jaką potrzebę odpowiada to rozwiązanie?” oraz kiedy widzę, że ludzie z którymi pracowałam tak wiele lat chcą rozwijać swoje pomysły pytając „Co Ci się w tym podoba, a co chciałabyś zmienić?”

Moje doświadczenia pokazują, że warto wdrażać design thinking w swojej firmie, nawet kiedy na początku wydaje nam się to trudne.

Zachęcam też do obejrzenia nagrania live'a na Facebook'u , w którym Sara Kapela i Katarzyna Talaga Korcz dzielą się wskazówkami na temat wdrażania design thinking w firmie, a więcej artykułów dostaniesz zapisując się do newsletter'a Design Thinking Institute.

AUTORZY

Ewelina Wyczółkowska

DT MASTER. Project managerka w zespole Design Thinking Institute. Certyfikowany moderator design thinking oraz entuzjastka wszelkich narzędzi usprawniających realizację projektów. Nie znosi wielogodzinnych, nieefektywnych spotkań. Wierzy, że mogą być efektywne i zna na to skuteczne metody.

Newsletter

Wartościowe artykuły o design thinking wprost do Twojej skrzynki!

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.