N Newsletter
Jak wdrażać design thinking do firmy?

Większe zaangażowanie pracowników, szybsze weryfikowanie pomysłów, wzmacnianie pracy zespołowej to tylko część korzyści wdrażania design thinking jako metody pracy w firmie. 

 

I nie chodzi tu tylko o poprowadzenie pojedynczych warsztatów czy procesów, ale o sposób podchodzenia do wyzwań biznesowych. Od czego zacząć takie metodyczne podejście do design thinking? Poniżej 4 wskazówki oparte na doświadczeniu @Design Thinking Institute we wdrażaniu tej metody w firmie, instytucji, organizacji. 

  1. Zdefiniuj cele!

Zastanów się, jakie są wasze oczekiwania. Co ma Wam dać wdrożenie tej metody w pracy na co dzień. Zaangażuj w zdefiniowanie celów osoby decyzyjne w organizacji oraz poznaj ich perspektywę. Warto zrobić mini warsztat, na którym wypracujecie listę celów związanych z wdrażaniem design thinking. I nie chodzi tu o to, z czym chcemy skończyć proces czy warsztat, ale jakie cele wewnętrznie lub w pracy z klientami chcemy uzyskać. Może to być: szybszy czas wdrażania innowacji, większa współpraca między osobami z różnych obszarów (zapisana jako cel np. min. 3 projekty rocznie realizowane przez zespół osób z różnych działów). W ten sposób łatwiej będzie dobierać narzędzia z portfela design thinking i planować działania. 

 

    2.  Zacznij od mikrodziałań 

Sprawdź, czy design thinking jest dla Ciebie/ Twojego zespołu/ firmy. Wykorzystaj narzędzie, podejście do danego obszaru. Przygotuj burzę mózgów według zasad Generowania pomysłów. Zbadaj użytkowników w duchu design thinking. Dzięki takiemu prototypowi wykorzystasz design thinking na większą skalę, zbadasz nastawienie i zbierzesz wnioski do szerszych działań. 

Uwaga! Może okazać się, że w Twojej firmie są osoby nieprzekonane do niestandardowych metod pracy. Zbadaj przyczynę. Możliwe, że mają za sobą niekorzystne doświadczenia związane z metodami kreatywnymi (burze mózgów po których się nic nie działo itp.). Wtedy warto zadbać o punkt pierwszy - cele. Pokazać im sens wdrażania tej metody w kontekście celów organizacji. Tym bardziej zacznij od mikrodziałań. Przekonuj etapami.

 

    3.  Postaw na partyzantów

Po naszych Kursach Moderatora Design Thinking widzimy, jak pozytywnie na wdrażanie design thinking jako metody, działa wyposażenie kilku osób z firmy w te kompetencje. Często już po kursie uruchamiają projekt (najczęściej wspólny, ale nie tylko) i w ten sposób zarażają metodą osoby dookoła siebie. Ten wirusowy sposób sprawdza się szczególnie jeśli w organizacji nie ma nacisku na tę metodę “z góry”. Nawet jeśli partyzanci zaczynają od warsztatów typowo szkoleniowych z tej metody, a nie od razu projektu w organizacji. 

 

    4.  Zrób pilotaż

Wytypuj jeden projekt, w którym od początku do końca wykorzystasz metodę design thinking. Żeby pokazać efektywność tej metody. Przy okazji zbuduj pozytywną komunikację wokół projektu. Zadbaj o informowanie na bieżąco o efektach oraz podsumowanie projektu. 

Uwaga! w przypadku pilotażu świetnie sprawdza się, jeśli projekt nie jest obarczony zbyt wysokim znaczeniem w organizacji. Duża waga projektu może być hamująca, szczególnie na etapie Generowania i Prototypowania pomysłów. 

 

Chcesz pogłębić temat?

Zapraszamy na bezpłatną konsultację  - odpowiemy na każde pytanie związane z tym, jak design thinking może pomóc Twojej firmie czy też organizacji, albo Tobie jako pracownikowi - > WYBIERZ TERMIN

Autorką artykułu jest Katarzyna Talaga-Korcz.

AUTORZY

„5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.