Wiele firm poszukuje wsparcia w pracy nad konkretnymi wyzwaniami biznesowymi, a i administracja państwowa coraz chętniej i częściej tworzy projekty w oparciu o design thinking. Zauważam, że wchodzimy w kolejny etap (przynajmniej czuć to z perspektywy Design Thinking Institute) - używania metody #designthinking do tworzenia już nie tylko nowych pomysłów, ale nowych biznesów. Zaszła zmiana mentalna, o której kiedyś mogliśmy tylko czytać i słuchać w opowieściach Dawida Kelly’ego. Głębokie zrozumienie procesu jest już na tyle zakorzenione u takiej ilości partnerów, że możliwa jest współpraca na innym poziomie. Nasi klienci czy absolwenci kursów, używają design thinking już nawykowo, bez wysiłku. Narzędzie stało się pomocą, a nie wyzwaniem samym w sobie. To umożliwia przejście do kolejnego etapu - business design.
Business design rozumiem jako świadome projektowanie działań związanych z szeroko rozumianą „pracę nad firmą”, w odróżnieniu od „pracy w firmie”. Mam tu na myśli zarówno projektowanie usług czy produktów w oparciu o pojawiające się nowe potrzeby klientów, jak i budowanie portfolio, zmiany modeli biznesowych czy kultury organizacji.
Częściej będziemy mówić o celach, a rzadziej o etapach. Dotychczas kluczowe było zapoznanie jak największej ilości osób z samym procesem #designthinking. Zachęcaliśmy, pokazywaliśmy, uczyliśmy jak przejść od potrzeb użytkownika, przez dobrze sformułowane wyzwanie projektowe, do generowania pomysłów, prototypowania i testowania. Dziś coraz częściej tworzymy specyficzne procesy pod specyficzne wyzwania wykorzystując design thinking w tle. Może brzmi banalnie, ale to duża zmiana na naszym rynku. 5 lat temu tego nie było:)
Dlaczego akurat #designthinking prowadzi do business design? Jest kilka powodów.
Gdy 6 lat temu zaczynaliśmy w Design Thinking Institute prowadzić Kurs Moderatora Design Thinking, jeszcze nie bardzo widać było w jaką stronę design thinking pójdzie. Długo design thinking kojarzyło się z „designem”. Mogę teraz pogratulować całej polskiej branży design thinking, bo widzę, że zbudowaliśmy masę krytyczną i Polska jest gotowa, żeby już nie tylko uczyć się design thinking, ale tworzyć realne, nowe biznesy wykorzystując ten sposób myślenia. Przewiduję różową przyszłość nowej odsłony zastosowania #designthinking - business design, czyli metodyczny rozwój biznesów jutra.