N Newsletter
5 dobrych praktyk wdrażania design thinking do firm

Design thinking jako nowy sposób pracy? Brzmi świetnie, ale jak metodycznie podejść do wdrażania tej metody. Nie tylko jako pomysł na pojedyncze warsztaty czy spotkanie integracyjne, ale tak, żeby design thinking stało się metodą, którą pracujemy na co dzień?

 

Krok zero: Przeprowadź test

Pytanie na start: Czy design thinking jest dla nas? Zanim zaczniemy opracowywać strategię wdrażania tej metody do organizacji warto zadać sobie to pytanie. A najlepiej odpowiedzieć na nie doświadczeniem. Może to być krótki, nawet kilkugodzinny warsztat, w zespole osób zainteresowanych design thinking. Sprawdźcie jak ta metoda wpasowuje się w Wasz sposób pracy i kulturę organizacji. Warto otworzyć się na to, że wyjdzie nam podczas takiego testu, że to nie ta metoda albo moment. Wtedy może warto wrócić do działań z design thinking za jakiś czas albo w innym obszarze.

1/ Zdefiniuj cel

Pytanie na start: Po co chcemy wdrażać design thinking? Najlepiej zadać jej w gronie: sponsor i właściciel projektu. Tak, aby znać pełen kontekst. Motywacje mogą być różne: 

  • wzmacnianie kompetencji przyszłości

  • uruchomienie współpracy między działami 

  • nowa metoda pracy uwzględniająca perspektywę użytkownika

  • chęć szybszego weryfikowania założeń w projektach

Cel przekłada się na to jak będzie wyglądał plan wdrażania design thinking w organizacji. 

 

2/ Albo wszyscy, albo nikt? - dobierz zespół

Pytanie na start: Kto będzie dalej pracował tą metodą? Gdzie będzie ona najczęściej wykorzystywana? 

W odpowiedzi na pytanie od kogo rozpocząć wdrażanie design thinking w organizacji warto rozpocząć od końca ;) Czyli zastanowić się jak będzie wyglądał model pracy: 

  • czy chcemy, aby każdy pracownik danego działu znał tą metodę?

  • czy wyodrębnimy dział - np. ds. Innowacji, gdzie projektów tego typu będzie najwięcej?

  • czy chcemy mieć wewnętrzny zespół moderatorów do pracy w różnych działach tą metodą? 

Jeśli nie macie gotowego schematu działania drugą opcją są: chętni. Osoby w ramach całej organizacji, którzy sami chcą poznać nową metodę pracy. To najbardziej zaangażowana grupa jeśli chodzi o przekazywanie jej też dalej - stają się ambasadorami design thinking w organizacji.

 

3 | On-line czy off-line?

Pytanie na start: jak pracujemy na co dzień? Jeśli możliwy jest pierwszy kontakt z metodą (pierwsze zapoznawcze warsztaty) stacjonarny to jest to najlepsza opcja. Jest najbardziej efektywna pod kątem budowania: zaangażowania i zaufania do metody. Potem kolejne kroki rozwoju - np. Kurs Moderatora Design Thinking warto dostosować do tego jak realizujecie projekty w organizacji. Jeśli on-line to warto zaplanować jest również w takiej formie - będzie najbardziej adekwatna. 

 

4/ Metoda czy efekt? - wybierz!

Pytanie na start: co jest ważniejsze? Przy wdrażaniu design thinking w różnych organizacjach skupiamy się na tym, aby w pierwszych krokach uczestnicy programu poznali metodę. Najczęściej poprzez krótkie 4 h warsztaty. Wtedy dla nas mniej istotne jest co przepracowujemy tą metodą. Staramy się dobrać temat tak, aby był przyjemny i ciekawy dla uczestników. Postawienie na zbyt trudne, złożone wyzwanie może utrudnić poznanie i zrozumienie metody. Na przepracowanie produktu, zaprojektowanie nowej usługi czy strategii na przyszły rok przyjdzie jeszcze czas.

 

5/ Nie wystarczy raz. Różne bodźce, utrwalają efekt.

Planując proces wdrażania design thinking warto od razu zaplanować kolejne kroki. W jaki sposób zapewnimy naszym pracownikom bodźce, które zachęcą ich do rozwijania zainteresowania design thinking i wykorzystaniem tej metody na co dzień. Z naszego raportu “Kreatywna praca:” wynika, że jest to niezbędny element przy wdrażaniu metody czy rozwijaniu kreatywności w dłuższej perspektywie czasowej.

 

Autorką artykułu jest Katarzyna Talaga-Korcz, powstał on na bazie naszego programu wdrażania design thinking do firm. Chcesz poznać szczegóły? Umów się na konsultacje z Iwoną Gasińską-Mulczyńską, tel. 501 109 691, ig@dt-institute.pl

 

AUTORZY

„5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.