N Newsletter
Zielone inicjatywy spójne z potrzebami pracowników

Sprostanie rosnącym wymaganiom w kontekście odpowiedzialności środowiskowej to coraz powszechniejsze wyzwanie biznesu. To często pytanie o rozumienie granic odpowiedzialności, o wyznaczenie nowej ścieżki rozwoju produktów czy też usług. Konfrontuje to menedżerów z wizją dużych transformacji. Z drugiej strony widać coraz powszechniejszą świadomość nieuniknionego - konsument się zmienia. W badaniach GFK dane z panelu Europanel mówią, że do 2030 roku wskaźnik konsumentów określanych jako “Eco Actives” - najbardziej świadomych ekologicznie - będzie w Europie przekraczał 50%1. Legislacja - pomimo tego że w zbyt wolnym tempie - to w coraz większym zakresie wymaga monitorowania i wykazywania wpływu środowiskowego firm. Kto może być naszym największym sprzymierzeńcem na tej drodze? Sięgnijmy po siłę swoich pracowników oraz metodę design thinking. 

Jak nasi pracownicy rozumieją ekologię i odpowiedzialność naszej firmy w tym obszarze?

Rozumienie z jednej strony postaw, a z drugiej potrzeb pracowników w obszarze odpowiedzialności prośrodowiskowej biznesu i naszej firmy to doskonały punkt wyjścia do budowania strategii i działań w tym obszarze. Każda dobra strategia - również ta związana z obszarem środowiskowym - jest oparta na wartościach dobrze rozumianych przez pracowników, co przekłada się później na spójną komunikację i działania zewnętrzne. Ważne więc będzie zrozumienie i nazwanie jak odpowiedzialność w kontekście środowiska rozumieją nasi pracownicy. Warto rozbić znaczenie słowa ‘ekologia’, które niesie za sobą już pewne obciążenie znaczeniowe - a w to miejsce pogłębić rozumienie wartości prośrodowiskowych konkretnie naszych pracowników. W chwili obecnej nie ma innego wyboru niż całkowicie transparentne działania prośrodowiskowe - rzetelne i prawdziwe budowanie drogi dojścia do firmy neutralnej klimatycznie. Osadzenie tych działań właśnie w oparciu o wiedzę o potrzebach naszych pracowników zapewnia solidny fundament dla wyznaczania kolejnych wiarygodnych, osadzonych w wartościach działań. Warto też pamiętać, że oczekiwania pracowników w tym obszarze również diametralnie się zmieniają. Zgodnie z raportem Cone Communications Millennial Employee Engagement Study z 2016 roku2 trzy czwarte (76%) Milenialsów bierze pod uwagę społeczną i środowiskową działalność firmy przy podejmowaniu decyzji o jej wyborze, a:

  • prawie 2/3 z nich nie podejmie pracy, jeśli potencjalny pracodawca nie działa w tych obszarach
  • aż 75% respondentów podkreśla, że zgodzi się na niższe wynagrodzenie, aby pracować dla proekologicznej firmy
  • 83% z nich deklaruje swoją lojalność wobec firmy, która pomaga im przyczyniać się do rozwiązania problemów społecznych i środowiskowych.


Drugą niezwykle istotną kwestią w kontekście siły pracowników jest oddanie im sprawstwa - stworzenie angażującej przestrzeni do wypracowania np. inicjatyw wewnętrznych w tym obszarze. Korzystamy wówczas z różnorodności spojrzeń na dane wyzwanie, mamy okazję wypracować ciekawsze rozwiązania, a co najważniejsze dajemy poczucie sensu - pracownicy czują, że mają realny wpływ i widzą efekty swojej pracy. 

Zielone inicjatywy z design thinking

W obydwu poruszonych wątkach powyżej - badaniach potrzeb oraz angażowaniu do wspólnego działania - niezwykle pomocna będzie metoda design thinking. Kreatywne, warsztatowe metody pracy, nastawione na współpracę, na swobodne dzielenie się swoimi opiniami, na wspólne podejmowanie decyzji, to doskonałe narzędzia do tego typu wyzwań, gdzie nie ma jeszcze przetartych ścieżek działania biznesowego. Jednocześnie stosując metodę design thinking do zbadania potrzeb i wypracowania takich zielonych inicjatyw odchodzimy od koncentrowania się na problemach i ograniczeniach - wielu trudnych aspektach związanych z działaniem biznesu w kontekście kryzysu klimatycznego - w kierunku nowych możliwości, nowych sposobów działania. To też doskonała okazja na wyłonienie liderów zielonej transformacji - osób, które w naturalny sposób, w zgodzie ze swoimi kompetencjami, będą wewnętrznymi ambasadorami zielonej transformacji.

Warto zatrudnić design thinking do zielonych inicjatyw, pracowników już są :) 

Może zainteresuje Cię warsztat Go Green DT Jam.

We wszelkich tematach związanych z projekowaniem zielonych rozwiązań zapraszam do kontaktu: ams@dt-institute.pl 

Źródła:
1/  "Who cares, who does 2021" (GFK, Kantar, Europanel)
2/ https://sustainablebrands.com/read/organizational-change/3-4-of-millennials-would-take-a-pay-cut-to-work-for-a-socially-responsible-company  

AUTORZY

Agata Miryn-Sienkiewicz

MARKETING MANAGER. DT MASTER. CIRCULAR DESIGN LEAD Entuzjastka i edukatorka w obszarze zrównoważonego biznesu i rozwoju. Prowadzi firmę edukacyjno-szkoleniową Next Good Thing promującą wdrażanie strategii Gospodarki Obiegu Zamkniętego z wykorzystaniem kreatywnych metod pracy (w tym design thinking). Doświadczenie zawodowe obejmuje wieloletnią pracę w marketingu w agencji K2 Internet oraz rozwijanie cyrkularnego modelu biznesowego jako Marketing&Strategy Manager dla start-up'u dekoeko. W design thinking uwielbia empatyzowanie z użytkownikiem oraz iteracyjność.

„5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.