7 kwietnia 2021

Trzy różnice pomiędzy procesem design thinking offline i online

Od roku projekty design thinking prowadzę wyłącznie zdalnie i różnice, które są pomiędzy światem online i offline widzę jako nowe wyzwania. Ograniczenia też wyzwalają kreatywność i nie traktuję różnic jako minusów. Będzie o myśleniu rękoma, pierogach z Warsu i płodozmianie.

Skupię się na doświadczeniu z kilkumiesięcznych procesów, gdzie warsztatowo pracujemy z tym samym zespołem. Może o warsztatach jako o sesjach kreatywnych napiszę innym razem 🙂

 

Myślenie rękoma

Najwięcej wątpliwości wśród absolwentów i absolwentek naszych kursów budziło prototypowanie i testowanie. Jak to zrobić w online, czy się w ogóle da? Jak się bardzo chce to wszystko można i ten etap bardzo dobrze się sprawdza w wersji online 🙂 W procesach na przygotowanie prototypów jest więcej czasu, niż na warsztacie, więc jest okazja skorzystania z różnych opcji. Zazwyczaj projektujemy usługi, które łatwiej budować online niż fizyczne produkty. Prototypujemy w miro, robiąc scenki, zatrudniając grafików, rysując schematy na żywo (na papierze!) i angażujemy różne narzędzia, np. service blueprint, test windy (elevator pitch). Myślę, że z perspektywy facylitowania procesu kluczowe jest zadawanie sobie pytań: Jak mogę ułatwić wykonanie prototypu dla uczestników? Czy testerzy mogą wejść w interakcję z prototypem, w jaki sposób? Czy nasz przekaz jest czytelny? Jak mogę zainspirować uczestników do pokazania pomysłu w inny sposób?

Czas płynie inaczej

W procesach design thinking zazwyczaj spotykamy się przez kilka miesięcy i nasze warsztaty wyglądają – oczywiście – inaczej niż na żywo. Pracując online szybciej traci się uwagę, szybciej się męczy i z mojego doświadczenia wynika, że nie sposób wysiedzieć na całodziennych, np. 8 godzinnych, warsztatach. Pewną przeszkodą jest też ilość dystrakcji – widzę, że dużo osób w trakcie warsztatu odbiera telefony czy odpisuje na maile. Ciągłe przełączanie się pomiędzy zadaniami też bardziej męczy. Co za tym idzie, sesje online w procesie planuję krótsze, znacznie dłuższe są przerwy oraz więcej ćwiczeń relaksujących i energizerów. Wyzwaniem jest skupienie uwagi uczestników na procesie, a przestrzeń na maile wydzielić później. Dużym plusem jest za to większa łatwość zaplanowania harmonogramu dla kilkumiesięcznego projektu i jeśli w trakcie musimy coś przesunąć to też mam większy komfort pracy. I nie jestem pół miesiąca w podróży pociągiem PKP, już nawet nie pamiętam jak smakują ruskie z cebulką w Warsie 🙂

Flow pracy 

Odczuwam też zupełnie inny flow pracy. Inna jest energia kiedy jesteśmy na żywo w sali i dyskutujemy w osiem osób, a inaczej to wygląda na zoomie. Myślę, że już każdy z nas doświadczył przypadkowego “wchodzenia sobie w słowo” czy problemów technicznych, które wpływają na płynność warsztatu. To co pomaga to częste zmienianie rodzaju ćwiczeń, czyli płodozmian. Pracujemy w parach, w trójkach, w grupach, indywidualnie i ćwiczenia planuję tak, aby można było wybrać różnorodne formy działania – rozmawiać, pisać w miro, korzystać z czatu na zoomie czy wprowadzane są dodatkowe narzędzia, np. Mentimeter. Częstsze niż na żywo zmiany pozwalają utrzymać zaangażowanie i uwagę uczestników.

Przy takim trybie pracy trzeba pamiętać, aby uczestnicy płynnie obsługiwali narzędzia online, w których działamy. Oczywiście najważniejszy jest umiar – nowe narzędzia i zmiany mają ułatwić współpracę, a nie zmienić się w pogoń za nowinkami.

To nie są jedyne różnice w procesach design thinking w wersji online i offline, te wybrałam do podzielenia się na dziś. Jakie Wy widzicie różnice w swoich projektach?

***

Więcej praktycznych wskazówek dotyczących narzędzi, pracy z zespołem czy planowania w czasie sesji online w procesie znajdziecie w nagraniu live’a na facebooku, a więcej artykułów po zapisaniu się do naszego newslettera.

5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

Sara Kapela

Sara Kapela

DYREKTORKA REALIZACJI. Projektuje usługi, procesy design thinking i facylituje warsztaty. Wykorzystuje metody projektowe, aby wspierać innowacyjne i strategiczne procesy dla klientów z dziesiątek branż oraz administracji publicznej. Wie, że praca może być efektywna i przyjemna. Doświadczenie zdobywała realizując projekty m.in. dla: Orange, IKEA, Swiss Krono oraz samorządów odpowiadając za realizację merytoryczną programów dla ponad 50 samorządów z Polski.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a