N Newsletter
Trzy sprawdzone narzędzia pracy moderatora design thinking on-line (i nie tylko)

Masz za sobą pierwsze doświadczenia pracy metodą design thinking? Chcesz rozpocząć swój pierwszy projekt? Szukasz pomysłów na swój pierwszy temat do pracy jako moderator design thinking? A może chcesz popracować w swojej organizacji tą metodą? Zacznij od wyboru dobrego wyzwania. Zainspiruj się naszym katalogiem tematów na projekt design thinking pogrupowanych w trzy obszary.

Ale zanim przejdziemy do konkretnych propozycji w naszym katalogu pare informacji, które mogą być pomocne przy wyborze tematów na Twoje pierwsze warsztaty lub projekt w organizacji/ firmie/ instytucji. Zebrane poniżej rekomendacje oparłam na naszych doświadczeniach z projektów w Design Thinking Institute oraz na bazie rozmów z naszymi absolwentami. 

  1. Zacznij od małego tematu. Czyli projektom o znaczeniu strategicznym na start dziękujemy - przyjdzie na nie pora! 
  2. Proste jest super. Unikaj złożonych tematów 
  3. Szukaj tych które przyciągają. Masz większą szansę zbudować zespół
  4. Zwiększ szansę na empatię. Pomyśl o temacie, w którym stosunkowo łatwo będziesz mógł/ mogła dotrzeć do użytkowników i zrobić z nimi wywiady.
  5. Czas. Poszukaj wyzwania, z którym możesz ruszyć już teraz i takie które nie zajmie dużo czasu. Pierwszy sukces z DT wzmocni Twoją pewność kreatywną i zbuduje dobry grunt pod bardziej złożone tematy.

 

Obszar 1 - Ulepszenia

Pierwszym działaniem jako moderator design thinking najczęściej jest jednodniowy warsztat design thinking (w DTI - Design Thinking Jam). Pojawia się pytanie, a co możemy przepracować takim warsztatem? Jakie efekty możemy uzyskać? Najłatwiej podsumować je hasłem: pomysły na… Czyli początki do rozwijania dalej w organizacji/ instytucji. Efektem jest też często nowe spojrzenie na produkt, usługę lub obszar który ulepszamy.

Przykładowe tematy:

  1. nowy pomysły na produkt dla naszych klientów
  2. nowe pomysły na usługę, którą uzupełnimy naszą standardową ofertę
  3. pomysł na produkt dla nowej grupy klientów (do których od tej pory nie adresowaliśmy naszych działań)
  4. pomysł na nową funkcjonalność w naszym systemie w odpowiedzi na zmieniające się potrzeby naszych klientów 
  5. inspirację do rozwijania nowego systemu on-line 

 

Sprawdza się: 

jako sposób na weryfikację w zespole czy metoda design thinking jest dla Was. Często słyszymy teraz hasło: “wdrażamy design thinking jako metodę pracy w naszej organizacji”. Ale jak to zrobić? Tu działa metoda małych kroków. Taki warsztat z tematem z obszaru ulepszeń może być dobrym początkiem. Wyzwanie dla moderatora: dobry dobór person i znalezienie osób do wywiadów. 

TIP: w ramach tego obszaru można też pracować nad produktami/ usługami dla wyjątkowej/ nowej/ ciekawej dla nas grupy użytkowników. Może w ten sposób wymyślimy kolejną super-innowację dla pokolenia Z albo millenialsów? Czyli może to być okazja dla Twojego zespołu do przypatrzenia się potrzebom grupy, która jest dla Was wyzwaniem. Może dzięki #designThinking będzie to trochę delikatniejsze zderzenie z rzeczywistością :).

 

Obszar 2 - Tematy wewnętrzne

Kopalnia tematów na pierwsze działania z design thinking. Im prostsze i bliższe Tobie tematy tym lepiej. Nie ważne czy pracujesz w mikroprzedsiębiorstwie, średniej rodzinnej firmie czy dużej korporacji. Zawsze są tematy, które możecie przepracować tą metodą. Od prozy życia jak sprzątanie w kuchni po tematy takie jak szukanie inspiracji do nowego systemu oceny i rozwoju pracowników. 

Przykładowe tematy:

  1. pomysły na to jak przyjemniej pracować zdalnie
  2. jak lepiej wymieniać się doświadczeniami między zespołami projektowymi
  3. efektywny feedback - jak go skonstruować, aby był angażujący
  4. angażujące działania proekologiczne w naszej organizacji
  5. jak witać nowych pracowników w dobie pracy zdalnej
  6. pomysł na nowe sposoby dotarcia do kandydatów 

 

Sprawdza się:

jeśli chcesz zbudować zrozumienie metody design thinking, a wiesz że Twój zespół nie będzie skory do pracy na wyzwaniach spoza organizacji. Dla Ciebie jako moderatora może być ciut łatwiejszy do zorganizowania niż temat z pierwszego obszaru - łatwiej o persony. Najczęściej siedzą biurko obok! 

TIP: Wiesz, że jakiś temat wywołuje w Twoim zespole skrajne emocje. Może zostaw go na drugi/ trzeci projekt design thinking. Najpierw zbuduj zaufanie do metody (To działa!), a potem zmieniaj świat! 

 

Obszar 3 - Nie z naszego podwórka 

Na deser obszar najbardziej efektywny jeśli chodzi o edukację design thinking. Wybieramy temat lekki, przyjemny np. nowa usługa gastronomiczna, jak oszczędzać wodę itp. Tu skupiamy się na krokach, narzędziach, dzięki temu że zespół nie koncentruje się na temacie. 

Przykładowe tematy:

  1. Jak zmniejszyć smog w mieście?
  2. Jak zadbać o bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów w podmiejskich sypialniach?
  3. Jak zagospodarować przestrzeń wspólną na osiedlu?
  4. Pomysły na nowy koncept gastronomiczny/ fitness / społeczny 
  5. Jak zintegrować ze sobą mieszkańców dużych osiedli?

 

Sprawdza się:

jeśli warsztat jest częścią większego projektu edukacyjnego nt. design thinking lub metod tworzenia innowacji albo wstępem do zasadniczego projektu. Wszędzie tam gdzie cel edukacji metody design thinking ma priorytet

TIP: upewnij się jakie są oczekiwania uczestników. W niektórych zespołach praca na takim wyzwaniu jest traktowana jako nieefektywna. W końcu powinniśmy zajmować się czymś z obszaru działania naszej firmy. 

AUTORZY

Katarzyna Talaga-Korcz

WSPÓŁWŁAŚCICIELKA DTI, DT MASTER. Strateg, który wierzy, że "każdy jest kreatywny". Na co dzień odpowiedzialna za produkt Nowy Ład, w ramach którego wypracowuje warsztatowo wyróżniające marki dla MSP. Swoje doświadczenie zdobywała podczas pracy dla: ENEA S.A, Zdrojowa Invest, PLL LOT, Bayer oraz warsztatów dla Volkswagen Polska, PAYU, IKEA, TEDx Poznań.

Newsletter

Wartościowe artykuły o design thinking wprost do Twojej skrzynki!

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.