N Newsletter
Jak połączyć design thinking ze strategią?

Co może wnieść design thinking do pracy nad strategią? Ludzkie podejście :) Czyli z jednej strony dbanie o zespół projektowy, o to żeby im się przyjemnie pracowało. Aby z każdym działaniem wzmacniać ich pewność kreatywną. Wykorzystujemy narzędzia, sposób pracy, kroki metody i podejście moderatorskie, aby osiągnąć ten efekt. Z drugiej strony pracując nad strategią np. komunikacji marki czy produktu można zastosować sam proces design thinking. Od empatii do testowania.

 

Opcja 1. Klientocentrycznie w strategii

W wersji minimum warto zabrać z metody design thinking zorientowanie na użytkownika. Pracując nad strategią produktu lub usługi bardzo pomocne są narzędzia i sposób pracy na etapie empatii oraz diagnozy potrzeb. W Design Thinking Institute zaczynaliśmy od procesów Nowy Ład, czyli takich nastawionych na opracowanie komunikacji marki we współpracy z klientem. Pracując nad klientami podczas warsztatu wykorzystywaliśmy to jak działamy na etapie empatii. Zaczynając od doboru użytkowników do badań według kryterium ekstremalności, czyli szukając ludzi o skrajnych doświadczeniach. Potem przygotowując z nimi wywiady sięgamy po wytyczne, czyli to jakie pytania zadajemy albo jakich unikamy. Prowadzimy te rozmowy nie na zasadzie badania opinii nt. firmy x lub marki y. Ale szukając doświadczeń użytkowników związanych z danym obszarem. Na tym etapie przyda się również diagnoza potrzeb. Mając tak podsumowane wywiady czy persony możemy przejść do formułowania argumentów sprzedażowych czy wartości dla klienta na bazie potrzeb. 

 

Opcja 2. Dodaj cele do design thinking

A w drugą stronę? Jakie elementy pracy strategicznej  sprawdzają się w procesach design thinking? Warto wtedy dodać zanim ruszymy z badaniami użytkowników i odbiorców naszej strategii pracę na celach. Pomoże nam to dobrze doprecyzować założenia, które mogą być kluczowe dla doboru uczestników do badań, pytań do wywiadów itp. W DTI najczęściej wykorzystujemy podejście SMART. Czyli koncepcję, która zakłada, że każdy sformułowany cel powinien być: Skonkretyzowany (ang. Specific), Mierzalny (ang. Measurable), Osiągalny (ang. Achievable), Istotny (ang. Relevant), Określony w czasie (ang. Time-bound).

Co daje praca na celach w procesie design thinking:

  • motywację

  • kierunek

  • weryfikację

Pomaga jako moderator dobrać np. techniki selekcji pomysłów, wybrać zespołowi adekwatne sposoby prototypowania czy testowania. A w chwilach trudnych motywację do działania. W celach można znaleźć też dużo wskazówek do doboru użytkowników. 

 

A jakie są wasze doświadczenia?


 

AUTORZY

Katarzyna Talaga-Korcz

WSPÓŁWŁAŚCICIELKA DTI, DT MASTER. Strateg, który wierzy, że "każdy jest kreatywny". Na co dzień odpowiedzialna za produkt Nowy Ład, w ramach którego wypracowuje warsztatowo wyróżniające marki dla MSP. Swoje doświadczenie zdobywała podczas pracy dla: ENEA S.A, Zdrojowa Invest, PLL LOT, Bayer oraz warsztatów dla Volkswagen Polska, PAYU, IKEA, TEDx Poznań.

Newsletter

Wartościowe artykuły o design thinking wprost do Twojej skrzynki!

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.