4 lutego 2025

Twoja firma na zakręcie? Czas na zmianę! Jak wykorzystać design thinking do skutecznej transformacji.

Dzisiaj coś dla MSP. Design thinking to nie tylko korporacje, duże zespoły i burzenie silosów. Przydaje się do prowadzenia projektów wszelkiej maści. Moje osobiste ulubione dwa zastosowania to: 

  • tworzenie dużych instrumentów wsparcia dla firm z poziomu administracji publicznej – te mają szanse zmieniać „świat” (choć przez brak kontroli nad implementacją nie zawsze to robią)
  • wspieranie małych/średnich firm „na zakręcie”, kiedy czas już włączyć drugi bieg i pomyśleć o zmianach, tak żeby nadążyć za pędzącym rynkiem.

 

Co rozumiem przez firmy „na zakręcie”? 

Powody zakrętów mogą być trzy:

  • właściciele zmęczeni zarządzaniem
  • byliśmy pionierami, teraz jesteśmy tylko jedni z wielu
  • wyrosło nowe pokolenie klientów

Wyzwanie sprowadza się do jednego: stare metody działania już się nie sprawdzają.

Czas na zmiany 

Pracując z wieloma firmami widzimy, że ten moment następuje zwyczajowo po ok. 15-20 latach prowadzenia firmy. Brzmi to logicznie, bo to akurat jedno pokolenie. Zarówno wśród osób zarządzających jak i klientów. 

Właściciele zdążyli już zrealizować cele, które stawiali sobie zakładając biznes (tutaj warto wtrącić, że skoro firma nadal istnieje po tylu latach, to już sam ten fakt potwierdza, że osiągnęła wielki sukces). Często brakuje już tej napędzającej energii, którą wnosili. Równie często nie było wcześniej czasu na dobre przygotowanie struktur pod sukcesję. I niekoniecznie mam tu na myśli sukcesję rodzinną. Brakuje po prostu przekazania odpowiedzialności na managerów, którzy mieliby własne cele do zrealizowania.

Od czego zacząć?

Dwie kluczowe rzeczy na start. Bez nich żadna transformacja nie będzie możliwa. 

  1. Stanąć w prawdzie

Niby banał, ale dopóki nie nazwiemy tego momentu w życiu firmy, to nic się nie zmieni. Potrzeba grubej kreski. Nierzadko potrzeba kilku grubych kresek. Nie poddawajmy się jeśli jedna transformacja nam nie wyjdzie. To jak z odchudzaniem:)) Akceptujemy porażki i zaczynamy od nowa.

      2. Zaangażować zespół

To klucz do sukcesu. Z dwóch powodów – energia wlaścicieli to nie perpetuam mobile, każdy człowiek ma limity. I druga rzecz – czasy się zmieniły, metody zarządzania się zmieniły, to co było już nie jest. 

Jeśli mamy zgodę na te dwie decyzje, to reszta już z górki. Zaczyna się czyste planowanie, marzenia, cele, projekty, hipotezy. I praca, którą można wykonać i mierzyć.

Zmienić podejście na prototype-and-test

To mierzenie jest bardzo ważne. Dodam, że szybkie i bieżące mierzenie. Nie można czekać na efekty rok. Nikt już dzisiaj tego nie wytrzyma, efekty działań muszą być zauważalne w 2-4 tygodnie. Jeśli uważacie, że to niemożliwe, to przemyślcie jeszcze raz co mierzycie. Szybka walidacja jest potrzebna zarówno Waszym firmom jak i osobom, które są zaangażowane w zmiany.

Zmieniajmy się szybko, bo szkoda czasu na czekanie!

Tego Wam dzisiaj życzę i miłego dnia!

Iwona Gasińska

P.S.: Oczywiście z przyjemnością pomożemy w transformacji. Mamy w tym doświadczenie i narzędzia. Dodatkowo, wszystkie prace w tym obszarze można wliczyć w podatkową „ulgę B+R”. Zachęcam do kontaktu.

5 kreatywnych rytuałów" - przewodnik do twórczej odwagi

Zapisz się na listę odbiorców naszego newslettera z cotygodniowymi inspiracjami, a w prezencie otrzymasz 5 rytuałów wspierających budowanie kreatywnych nawyków.

Iwona Gasińska

Iwona Gasińska

WŁAŚCICIELKA DESIGN THINKING INSTITUTE. Business designer, specjalizuje się w budowaniu strategii innowacji firm. Strateg biznesu wspierający firmy w zakresie tworzenia i wdrażania planów rozwojowych. Odpowiada za prowadzenie programów dla właścicieli i zarządów budujących kulturę innowacji w firmach z różnorodnych sektorów gospodarki. Pracuje zarówno z MSP jak i z korporacjami, m.in. Black Red White, Lorenz-Bahlsen, Met-Life, Vorwerk, Swiss Krono.

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a