W wielu firmach prowadzone są programy rozwojowe nastawione na budowanie większego zaangażowania pracowników. Założeniem tych programów jest to, że absolwenci programów wezmą przyszłość w swoje ręce i będą tworzyć innowacje i angażować innych w rozwój firmy. Niestety, często taki program kończy się na zmapowaniu własnych talentów i zestawie szkoleń rozłożonych w czasie. Niewiele programów adresuje podstawowe potrzeby pracowników. A te obejmują zarówno dostęp do narzędzi/metod do wdrażania innowacji jak i wsparcie przełożonych (którzy również nie otrzymują do tego narzędzi).
Design thinking dobrze wpisuje się w te programy jako sposób na budowanie wspólnego języka innowacji. Jednak samo poznanie procesu projektowego nie daje trwałego efektu. Bazując na doświadczeniach firm, które wdrożyły zmiany skutecznie oraz badaniach dotyczącym potrzeb pracowników z zakresu kreatywności w pracy stworzyliśmy Design Thinking Experience Program, który daje gwarancję zachowania trwałości w organizacji.
Oto podstawowe założenia co do poszczególnych etapów wdrażania DT do firm.
Widzimy wartość w budowaniu nowych kompetencji po kolei. Szczególnie w dużych organizacjach. Nie wystarczy dać narzędzia bez wsparcia i logicznego kontekstu.
Budowanie nowej kultury musi zacząć się od zaangażowania pracowników. Mówimy, że design thinking to metoda dla chętnych. Nic na siłę. Pomóżmy pracownikom przekonać się do nowych metod pracy na różnorodnych warsztatach wprowadzających. Poszukajmy odkrywców, takich którzy będą chętni na nowe sposoby pracy. Od nich wiele zależy. Tak jak w adaptacji każdej nowości, „early adopters” nie są z reguły naszym przeciętnym odbiorcą. Oni odkrywają, a potem z entuzjazmem opowiadają innym. Temu służy Etap 1. Rozbudzaniu chęci na nowy model pracy.
Badania pokazują, że tworzenie środowiska innowacji potrzebuje nowych bodźców, które wpisane są w codzienność. Tworzymy rutyny. Rutyny, które wzruszają zastany ład. Pokazujemy inne podejście, nowy sposób spojrzenia na otaczającą rzeczywistość. Tu sprawdzają się regularne (np. comiesięczne) warsztaty dotyczące zrozumienia potrzeb klienta, mapowania problemów, ale również empatii, mindfulness czy sustainability. Działania prowadzone na etapie Angażowania mogą być zakrojone szerzej w organizacji. Służy to, przy okazji, pokazaniu, na co stawia firma, jakie podejście jest wspierane.
W ofercie DTI znajdują się na tym etapie m.in. warsztaty zamknięte edukacyjne nastawione na pierwsze poznanie całego procesu metody design thinking, jak również warsztaty dedykowane pogłębieniu pewnych jakości pracy tą metodą takich jak empatia, efektywne określenie obszarów zmian i identyfikowanie celu.
Celem tego etapu jest zbudowanie chęci zmian oraz wyłonienie osób, które będą chciały poznać narzędzia i metody wdrażania nowego systemu pracy.
W etapie Wiedza celem jest nauka narzędzi, konkretnych metod, kolejności kroków. Tu sprawdzają się wszelkiego rodzaju kursy moderatorskie - zarówno metody design thinking jak i projektowania procesu. Uzupełniamy je również kompetencjami w obszarze szeroko rozumianego moderowania efektywnych spotkań.
Chcemy wyposażyć uczestników w umiejętności prowadzenia projektów innowacyjnych. Ważne, aby w tym etapie uczestniczyły również osoby, które będą nadzorować te procesy. Umiejętność wsparcia pracowników w realizacji projektów nowymi metodami okazuje się kluczowa na etapie wdrażania.
Etap Praktyka jest szczególnie istotny dla stałego wdrożenia nowych umiejętności. Tak jak w każdym procesie edukacji, żeby osiągnąć biegłość potrzeba praktyki. Uczmy się od praktyków. Dużo łatwiej osiągnąć pewność pod okiem doświadczonego mentora. Zawsze zrobimy błędy na początku, to oczywiste. Na własnych błędach nauczymy się najlepiej. Jednak doświadczony kolega/koleżanka szybciej je wyłapie i umożliwi korektę. Na tym etapie rekomendujemy wspólne prowadzenie badań czy procesów ze sprawdzonymi DT Masters.
Tu oferujemy wsparcie dla managerów przy:
opracowaniu zadania wdrożeniowego
prowadzeniu procesu projektowy
wsparciu badania użytkowników
wsparciu testowania
Utrzymanie służy pogłębieniu efektów nauki w organizacji i budowaniu własnych, dostosowanych do firmy procedur. Szczególnie doradzamy działania nastawione na wymianę wiedzy, takie jak:
grupy mastermindowe
udział w konferencjach
tworzenie procesów nastawionych na dzielenie się wiedzą w organizacji.
Cykl Design Thinking Experience Program może działać na zasadzie spirali. Zaczynając od części pracowników, pośrednio wpływamy na innych. Do organizacji dołączają również nowe osoby, które również mogą być zainteresowane. Każdy z etapów może być docelowo prowadzony ciągle. Z czasem firma zbuduje własnych doświadczonych ekspertów, to oni mogą prowadzić część działań wewnętrznie. Zaczyna działać coraz więcej procedur wewnętrznych i, nie wiadomo kiedy, design thinking staje się „powietrzem” i jest zupełnie naturalną metodą pracy, o której nawet nie trzeba wspominać.
I tego Wam życzę!
---
Jeśli jesteś zainteresowanym wdrożeniem programu Design Thinking Experience Program w swojej firmie, zapraszamy na darmową konsultację.