N Newsletter
5 tematów idealnych na proces metodą design thinking

Już wszyscy, którzy mnie czytają, wiedzą, że design thinking to nie tylko burza mózgów. To metoda pozwalająca zespołowi w zorganizowany sposób stworzyć „coś” nowego. Poza oczywistymi zastosowaniami do tworzenia nowych usług i produktów (co, umówmy się, mało kto w swojej pracy ma okazję robić na co dzień), świetnie nadaje się do rozwiązywania mniejszych czy większych problemów (niektórzy wolą słowo „wyzwań”) firmy.

Proces design thinking pomaga podejść do kwestii w sposób uporządkowany. Stanowi oś, wokół której następują po sobie kolejne działania. Każdy proces wymaga unikalnego podejścia i doboru właściwych narzędzi. Ale dobrze zaprojektowany proces jest łatwy w prowadzeniu i w efekcie przynosi oczekiwane rezultaty. 

A co jest rezultatem takiego procesu? W Design Thinking Institute dążymy do tego, żeby każdy proces kończył się szczegółowym planem działań wdrożeniowych dla poszczególnych, wypracowanych i wstępnie przetestowanych rozwiązań. 

Czasem, na początku wdrażania DT do firmy, trudno ocenić i zdecydować jakie projekty pasują dobrze do pracy tą metodą. Dzisiaj podam przykłady projektów z naszego portfolio, które, mam nadzieję, zainspirują Was do przyjrzenia się własnym wyzwaniom. Są to projekty dotyczące różnych działów i zapewniam Was, że te tematy są niezależne od branży czy wielkości firmy. Być może, któryś z nich jest właśnie tym idealnym startem dla wdrażania design thinking w Waszej firmie.

 

1. Wypracowanie metod i narzędzi wspierania doradców

To temat warty przyglądania się i powracania do niego w miarę regularnie. Rynek się zmienia, zmieniają się potrzeby klientów, zmieniają się również nasi doradcy. Do udziału w pracach warto zaprosić zarówno dział handlowy, jak marketing i customer service. Warto zwrócić uwagę, że w tym przypadku naszymi „użytkownikami” są doradcy, a nie klienci ostateczni.

 

2. Uspójnienie procesu obsługi klienta

W każdej firmie na bieżąco wprowadza się zmiany i ulepszenia. Raz na jakiś czas warto trochę „posprzątać”, uspójnić i usystematyzować proces. Taki projekt kończy się na ogół pięknym, uproszczonym schematem z podziałem na etapy. To również wspaniały pretekst do poruszenia kwestii czy nasze działania na pewno budują wartość naszej marki w oczach klientów.

 

3. Wypracowanie procesu tworzenia nowych produktów w naszej firmie

To ciekawy temat, i na pierwszy rzut oka, mało kto się z tym identyfikuje. A z ciekawostek powiem, że to chyba jeden z częstszych tematów w naszej pracy. Okazuje się, że warto mieć na to procedurę i przestać robić rzeczy ad hoc i na ostatnią chwilę. 

 

4. Wypracowanie metod i narzędzi na dzielenie się wiedzą w organizacji

Tu muszę powiedzieć, że w moim długim (ponad 20-letnim) doświadczeniu w pracy z wieloma firmami jeszcze nie spotkałam takiej, która by powiedziała, że ten problem ich nie dotyczy. Notorycznie nie wykorzystujemy wiedzy, którą już raz zdobyliśmy. Zawsze jest miejsce na nowe rozwiązania wspierające uczenie się na błędach.

 

5. Wypracowanie kluczowych projektów rozwojowych dla firmy

To mój ulubiony temat, ale wiem już, że nie jest to takie proste. Różne uwarunkowania powodują, że trudno podjąć decyzję o tego typu projekcie. Czasem powodem jest źródło innowacji w firmie (np. wszystkie projekty rozwojowe inicjuje tylko właściciel i niekoniecznie chce lub potrafi uwolnić ten obszar). Czasem są to kwestie polityki wewnętrznej i inicjowanie projektów może stanowić nagrodę w rywalizacji wewnętrznej. Jeszcze innym powodem może być reaktywność firmy, która raczej nie wierzy, że może tworzyć rzeczywistość i woli reagować na wyrażone potrzeby klientów lub działania konkurencji.

Każdy z tych tematów nadaje się na „zaatakowanie” go procesem design thinking. Wszystkie są bardzo wdzięczne do pracy i mamy dużo dowodów, że wynika z nich wiele dobrego. Kluczem do sukcesu jest dobry program oraz duża uważność na początku, żeby dobrze zdefiniować kryteria według których na późniejszych etapach, zespół będzie wybierał rozwiązania.

Jeśli potrzebujecie pomocy w zaprojektowaniu procesu lub lubicie większe wsparcie zewnętrzne w przeprowadzeniu takiego wzorcowego pierwszego procesu, śmiało dzwońcie do mnie. Powodzenia!

 

AUTORZY

Iwona Gasińska-Mulczyńska

WŁAŚCICIELKA DTI. Projektantka, specjalistka budowania strategii innowacji firm. Od 1994 zaangażowana była w tworzenie skutecznych wizerunków firm w pracowniach designu w USA i Polsce. "Wyznawca" praktycznego aspektu designu w biznesie.

Newsletter

Wartościowe artykuły o design thinking wprost do Twojej skrzynki!

size: xs
size: sm
size: md
size: lg
size: xl
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
a
Ta witryna korzysta z plików cookie, aby poprawić usługę i dostarczyć dopasowane reklamy. Korzystanie z tej witryny jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na wykorzystanie plików cookie. Zobacz naszą Politykę plików cookies.